Saavutettavuus

Saavutettava palvelu on kilpailuetu

Parhaimmillaan ohjelmistokehitys on käyttäjälähtöistä innovointia, jossa mobiiliapplikaatiota tai web-sivustoa tehdään kaikille. Saavutettava ja muutenkin käyttäjälähtöinen digipalvelu ei rajaa ketään ulkopuolelle, vaan tarjoaa yhdenvertaisen mahdollisuuden käyttää palvelua tai hankkimaan sieltä tarvittavaa tietoa. Se lisää henkilöiden itsenäisyyttä ja osallisuutta yhteiskuntaan ja tarjoaa saman kokemuksen kaikille aisteille.

Sähköisten palveluiden käyttöön tarvittavat apuvälineet vaativat erityishuomiota palvelun teknisessä toteutuksessa. Esimerkiksi ruudunlukija tulkitsee palvelun lähdekoodia ja lukee valitun elementin sisällön. Tai on otettava huomioon, että kaikkiin elementteihin voi navigoida sarkainnäppäimellä. Kun saavutettavuus otetaan huomioon heti uuden kehityshankkeen alkuvaiheessa, on se taloudellisesti kannattavampaa, kuin myöhemmin saavutettavuuden lisääminen jo olemassa olevaan palveluun.

Saavutettavuus voi tuntua hankalalta asialta ottaa haltuun. Onneksi jo pienillä muutoksilla saadaan parannuksia aikaan. Klikkaa ylhäältä sivumme suurikontrastiseksi, jolloin huomaat, miten jo pelkkä kontrasti vaikuttaa.

Saavutettavuus ei ole pakollinen paha, vaan mahdollisuus tehdä sähköiset palvelut kilpailukykyisemmäksi. Katso alta millaisia saavutettavuuspalveluita saat meiltä.

Saavutettavuuspalveluita organisaatiosi tarpeisiin





Mitä voi tapahtua, jos saavutettavuutta ei huomioida?

Digitaalinen palvelusi rajaa käyttäjiä

Arvioiden mukaan noin 20% väestöstä on toimintaesteisiä ja jopa 40 prosenttia ihmisistä on myöhemmin elämänsä vaiheessa toimintaesteisiä. Suomessa on ennusteiden mukaan noin 25 prosenttia väestöstä ikääntyneitä vuoteen 2030 mennessä.

Jos digipalvelusi teknisessä toteutuksessa saavutettavuutta ei ole otettu huomioon, rajaa se ulos melkoisen joukon henkilöitä.

Voit menettää liiketoimintamahdollisuuksia

Osa toimintarajoitteisista käyttäjistä käyttää erilaisia apuvälineitä verkon selaamiseen. Jos esimerkiksi verkkosivustosi lomakkeen kehityksessä ei ole otettu huomioon ruudunlukijaa käyttävää henkilöä ja sisällön elementtien kuvaukset ovat puutteellisia, ei näkörajoitteinen käyttäjä pysty ostamaan haluamaansa tuotetta.

Sähköinen palvelusi ei noudata digipalvelulakia

Saavutettavuuden toteutumista edistää ja valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Avi valvoo kattavasti noin 20 verkkosivustoa ja 12 mobiilisovellusta vuosittain sekä yksinkertaistetusti noin 240 sivustoa vuodessa julkisella puolella.

Yksityisen sektorin digitaalisia palveluita valvotaan myös vuosittain tietty määrä. Palvelun julkaisija saa tiedon mahdollisista saavutettavuuspuutteista ja mahdollisuuden korjata ne. Viimekätinen keino on uhkasakko.

Sillä voi olla negatiivista vaikutusta brändiin

Esimerkiksi näppäimistökäyttäjä voi tuskastua, jos sähköinen palvelusi ei ole sarkainnäppäimellä käytettävissä ja verkkopalvelun visuaalinen rakenne ei vastaa sivun dokumenttipuun selausjärjesteystä.

Sivustoltasi voi myös puuttua mahdollisuus saavutettavuuspalautteelle tai palautteen antaminen ei ole mahdollista toimintarajoitteiselle. Tällöin käyttäjällä on oikeus tehdä kantelu viranomaiselle, joka valvoo lain noudattamista.

Kuinka teemme palvelustasi saavutettavan

Tuntuuko saavutettavuus vaikealta asialta ottaa haltuun? Ei hätää! Olemme ohjelmistokehityksen asiantuntijoita ja intohimoisia saavutettavuuden sekä käyttäjälähtöisyyden puolestapuhujia. Mielestämme digitaalisten tuotteiden tulee olla saavutettavissa kaikille, riippumatta heidän kyvyistään tai rajoituksistaan.

Tiedämme, että jo pienillä muutoksilla saadaan hyviä tuloksia aikaan. Menetelmiä on helppo jokaisen kehittäjän oppia ja ottaa osaksi ohjelmistokehitystä. Teknisellä toteutuksellamme saat organisaatiosi digipalvelun suurikontrastiseksi ja tukemaan esimerkiksi ruudunlukijaohjelmia sekä näppäimistökäyttäjiä. Kun olemme huomioineet digitaalisessa palvelussasi tekniset saavutettavuusvaatimukset, on palvelu eurooppalaisen standardin EN 301 549 mukainen. Laadimme tarvittaessa myös digipalvelulain vaatiman saavutettavuusselosteen sekä kanavan saavutettavuuspalautteelle.

Digipalvelulaki ja sen toteutumisen valvominen parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja. Me Ceonilla ymmärrämme saavutettavuuden keskeisenä toiminnan periaatteena, joka pitäisi ottaa huomioon sähköisten palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja ylläpidossa.

Lue aiheesta lisää