Käyttäjälähtöisyys on kaikkein olennaisin tekijä toimialasta riippumatta, kun kehitetään menestyksekkäitä palveluita. Palvelumuotoilu on kokoelma käyttäjälähtöisen lähestymistavan avaintyökaluja, joka korostaa tarpeiden ja odotusten ymmärtämistä syvällisesti ja aidosti.
Saat kauttamme kokonaisvaltaista palvelua. Fasilitoitu intensiivinen työpaja, käyttäjätarpeiden kartoitus, tavoitteiden rajaaminen ja tietojärjestelmän palveluiden kuvaaminen ovat kytkettävissä niin toisiinsa kuin ohjelmistokehitysprojektiin.
Palvelumuotoilu tarjoaa mahdollisuuden tarkastella liiketoiminnan palveluprosesseja ja -järjestelmiä kokonaisuutena, oli kyseessä olemassa oleva tai täysin uusi palvelu. Tuloksena saat liiketoimintaasi laadukkaita digitaalisia toimintoja, jotka ovat harmoniassa käyttäjien tarpeiden sekä organisaation tavoitteiden kanssa.
Monimutkaiset ja epäintuitiiviset käyttöliittymät vaikeuttavat palvelun käyttöä ja johtavat käytön lopettamiseen. Palvelut eivät välttämättä vastaa käyttäjien odotuksia tai tottumuksia, mikä vähentää käytettävyyttä ja tyytyväisyyttä
Tehottomat palveluprosessit voivat syntyä, jos palvelua ei ole suunniteltu oikein. Tämä voi johtaa aikahukkaan ja resurssien tuhlaamiseen, koska prosessit eivät ole optimaalisia.
Jos palvelu ei täytä käyttäjien tarpeita tai ratkaise heidän ongelmiaan tehokkaasti, käyttäjät voivat menettää kiinnostuksensa palvelua kohtaan. Huonot käyttäjäkokemukset voivat johtaa tyytymättömyyteen, mikä vaikuttaa maineeseen ja asiakasuskolllisuuteen.
Ilman käyttäjälähtöistä lähestymistapaa innovaatiomahdollisuudet voivat jäädä huomaamatta, mikä rajoittaa palvelun kehittymistä ja kasvua. Jos palvelu ei vastaa markkinoiden kysyntään tai trendeihin, se voi estää yritystä saavuttamasta täyttä kasvupotentiaalia ja kilpailuetua.
Jos palvelu ei ole linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa, se voi vähentää yrityksen potentiaalia ja tehokkuutta. Investoinnit palvelun kehittämiseen ja markkinointiin voivat jäädä hyödyntämättä, jos palvelu ei vastaa käyttäjien tarpeita tai tue yrityksen strategisia tavoitteita.
Design Sprint on selkeisiin yksittäisiin haasteisiin soveltuva palvelumuotoilun työkalujen avulla fasilitoitu intensiivityöpaja, joka on kustomoitu lähtötilanteesi mukaan. Desing Sprint tuottaa viikossa tai kahdessa nopeita tuloksia.
Kehityskohteen määrittelyn ja organisaatiosi sisältä kootun moniammatillisen työryhmän ideoiden kautta kirkastuu ratkaisu tunnistettuun ongelmaan. Konkreettisesti kuvattu tuotos sisältää tavallisesta palvelumuotoilusta poiketen myös ulkoisen eli design-puolen. Design Sprint synnyttää esimerkiksi konkreettisia käyttöliittymäaihioita, joista käyttöliittymäsuunnittelua on hyvä lähteä toteuttamaan.
Milloin viimeksi kysyit palvelujesi käyttäjiltä, mitä mieltä he ovat? Asiantuntijamme selvittää verkkopalvelusi käyttäjäryhmän. Kyselyillä löydämme teemat, joihin hankimme syväluotaavilla haastatteluilla vastauksia aikataulun ja haastateltavien määrän mukaan. Tuloksena saat konkreettisen vastauksen siihen, mitä pitäisi tehdä. Saat arvokasta tietoa, jonka pohjalta voit kehittää palvelua entistä paremmaksi.
Vain käyttäjät tuntemalla voit tarjota oikeasti sopivia palveluita sekä tuotteita. Käyttäjätarpeiden kartoituksemme sopii kenelle tahansa it-palvelun tuottajalle, kunhan kyseessä ei ole todella suurien asiakasmassojen kartoitus. Voimme tehdä kartoituksen yksinään tai kytkeä sen muihin palveluihimme ja jatkaa eteenpäin ohjelmistokehitykseen.
Kun lähdemme toteuttamaan kanssasi palvelumuotoiluprojektia, on meidän ensin tarkasteltava tavoitteiden realistisuus, konkreettisuus sekä mitattavuus. Jos tavoitteita ei ole riittävästi rajattu, ei palvelumuotoilusta voi saada kovin hyviä tuloksia ja se vaikuttaa myös työmääräarvion laatimiseen.
Tavoitteiden yhteensovittaminen yhdistetään muuhun palvelumuotoiluun eli sopii erittäin hyvin tilanteeseen, jossa liiketoimintaidean tavoitteet ovat vielä vähän raakileita tai laajoja.
Keskustelemalla organisaatiosi ja palvelumuotoiluprojektiin liittyvien avainhenkilöiden kanssa löydämme tavan palastella ideakokonaisuus sellaiseksi, että voit oikeasti saavuttaa tuloksia ja suurta hyötyä liiketoiminnallesi.
Tietojärjestelmäpalvelun kuvaaminen sopii kaikkeen tekemiseen, sillä se tuo syvällisen ymmärryksen asioihin. Kuvaamme palvelusi eri tasoja ja siinä operoivat ihmiset yhdessä yrityksesi henkilöstön kanssa, jotka ovat kyseisen liiketoiminnan ammattilaisia. Meidän tehtävänä on ohjata tietojärjestelmäpalvelun kuvaamista fasilitoidussa työpajassa tilanteen mukaan joko laajemmin sidosryhmät tai pelkästään yrityksesi sisäiset prosessit huomioituna.
On eri tapoja kuvata keskeisiä toimintoja, joista esim. palvelukartta osana ohjelmistokehitystä etenkin palvelun muutostilanteessa tuo suuren liiketoimintahyödyn, koska silloin tunnistamme tarkasti kehityskohteet, näemme syy-seuraussuhteen ja voimme taklata haasteita. Palvelukartta kannattaa tehdä myös uudelleen, jotta nähdään ovatko halutut asiat korjaantuneet.
Projektin alussa hyödynnämme palvelumuotoilun työkaluja ideoimaan ratkaisuja ja kuvaamaan kehitettävää kokonaisuutta ja sen eri osa-alueita. Tunnistamme käyttäjien tarpeet ja etsimme niihin ratkaisut.
Palvelumuotoilutyön ja yrityksen kanssa käytävien keskustelujen pohjalta:
Palvelumuotoilu on tehokas tapa parantaa palvelujanne IT-projekteissa ja mahdollisuus tarjota palvelujen loppukäyttäjille lisäarvoa. Jos haluatte onnistua digitaalisen palvelun kehityshankkeessa palvelumuotoilun keinoin, palvelumuotoilijamme kertoo siitä lisää tässä Ite wikin haastattelussa.
Haluatko saada saman katon alta kaikki palvelut ideoinnista digipalvelun toteutukseen?
Varaa tästä aika ja katsotaan miten voimme hioa liiketoimintasi timantiksi!